استاد رضا اصغری

کانال و اینستاگرام کنکور 100

اینستاگرام

تلگرام ما

آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 1540
  • آمار کاربران
  • تعداد نظرات: 431
  • افراد آنلاین : 20
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 9,238
  • بازديد ديروز : 17,209
  • بازدید کلی : 8,632,312
  • موضوعات
  • دكتري
  • سوالات کنکور دکتری 93
  • سوالات کنکور دکتری 92
  • کارشناسی ارشد
  • سوالات کنکور ارشد
  • جزوات کنکوری
  • زبان و ادبیات فارسی
  • عربی
  • دین و زندگی
  • زبان انگلیسی
  • ریاضی حسابان دیفرانسیل
  • فیزیک
  • شیمی
  • زیست شناسی
  • ریاضیات گسسته
  • جبر و احتمال
  • هندسه
  • آمار و مدلسازي
  • جزوات رشته انسانی
  • زمین شناسی
  • دانلود آزمونهای آزمایشی
  • گزينه 2
  • گاج
  • قلمچي
  • سنجش
  • رزمندگان
  • پیشرفت تحصیلی
  • فار
  • تست قرمز
  • سوالات کنکور خارج از کشور
  • خارج از کشور رشته ریاضی
  • خارج از کشور رشته تجربی
  • دانلود سوالات کنکورسراسري
  • تجربي
  • رياضي
  • انساني
  • سوالات امتحانات نهایی
  • امتحان نهایی سال سوم
  • امتحان نهایی سال چهارم
  • مشاوره
  • مقالات مشاوره ای
  • مصاحبه با نفرات برتر کنکور
  • مشاوره تحصیلی
  • روش مطالعه دروس
  • فیلم های آموزشی
  • کنکور آسان است
  • ونوس
  • فرصت برابر
  • سایر
  • تصاویر
  • تصویر
  • مجلات آموزشی
  • قلمچی
  • پیک سنجش
  • سوالات تستی
  • تست های درس ادبیات
  • تست های درس ریاضی
  • تست های درس زیست
  • تست های درس شیمی
  • تست های درس فیزیک
  • راهنمای انتخاب رشته
  • نکات مهم انتخاب رشته
  • معرفی رشته هادانشگاهی
  • معرفی دانشگاه ها
  • کتب درسی
  • دانلود کتاب های درسی
  • حل المسائل کتاب درسی
  • تغییرات کتاب های درسی
  • بانک اطلاعاتی کنکور
  • اخبار آموزشی
  • بودجه بندی دروس کنکور
  • کارنامه نفرات برتر کنکور
  • برنامه آزمون های مختلف
  • نقد سوالات آزمون سراسری
  • نرم افزارهای کنکوری
  • سوالات المپیاد
  • المپیاد ریاضی
  • المپیاد فیزیک
  • المپیاد شیمی
  • المپیاد زیست شناسی
  • المپیاد کامپیوتر
  • المپیاد نجوم
  • المپیاد ادبی
  • طرح های مشاوره ای کنکور استاد رضا اصغری

    تبلیغات

    کانال کنکور 100

    کانال کنکور 100

     

    فایل مشاوره ای یادگیرنده مادام العمر باشید

     


    در احوالات میکل آنژ نوشته‌اند که وقتی مشغول تراشیدن مجسمه داود از سنگ مرمر بود‍، هر چند دقیقه یک بار دست از قلم زدن و چکش کاری برمی‌داشت و قدری دورتر می‌آمد و مجسمه را ورانداز می‌کرد تا نکند که خدای نکرده در اثنای کار به خطا رفته و قلم و چکشش نادرست فرود آمده باشد.
    آری خواننده گرامی و داوطلب عزیز کنکور! اکنون که آزمون سراسری را پشت‌سر گذاشته‌اید و با خیال راحت تعطیلات تابستان را سپری می‌کنید و مشغول روزه­داری هستید، چقدر خوب است حالا که دست از کار کشیده‌اید و از هیجان کار کم شده است، همانند میکل آنژ از خود و کارکردهایتان فاصله بگیرید و گذشته مطالعاتی خود را بررسی کنید و به نقد بکشید تا در آینده چه قبول بشوید یا نشوید تجربه‌ای داشته باشید برای برنامه‌ریزی و اخذ تصمیمات درست‌تر برای آینده شغلی و تحصیلی.
    از این مقدمه که بگذریم، امروز قصد داریم فراز دیگری از نحوه مطالعه و یادگیری را پیش‌روی شما باز کنیم تا ان‌شاءا… از تصمیمات مقطعی و فصلی گذر کرده و به تصمیمات همیشگی برای کل زندگی برسیم. وقتی پای صحبت بسیاری از افراد می‌نشینیم، گذرزمان و کوتاهی عمر را دلیل عدم موفقیت می‌دانند؛ درحالی که «عمر کوتاه نیست، ما کوتاهی می‌کنیم.» بسیاری از ما با تصمیمات مقطعی و گذرا مانند یک قوس سینوسی گاهی در فراز و گاهی در فرود هستیم؛ در حالی که می‌توان با یک نگرش حساب شده، تغییر، ترسیم، یادگیری، مرمت و بازسازی را به همه عمر بسط داد و با همین نگاه و رویکرد است که ما می‌توانیم یک فرد یادگیرنده مادام­العمر باشیم.
    آری یادگیری و مطالعه، موضوعی مربوط به یک مقطع زندگی نیست؛ بلکه ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی صحیح «یادگیرنده» مادام­العمر باشیم و یادگیری و دانش‌افزایی می‌تواند گم کرده همه عمر ما باشد؛ آن چنان که در دین مبین اسلام توصیه شده است و بزرگان و معصومان(ع) فرموده‌اند: «دانش، گمشده مؤمن است.» صاحب‌نظران گفته‌اند: وقتی یادگیری مستقیم و رسمی گذشته به یادگیری خودگستر (مادام العمر) تبدیل شود مبتنی بر روابطی می‌گردد که هم آموزگار و هم فراگیرنده می‌توانند با درک موقعیت و نقش خویش و توان طرف مقابل در فرایند بیشتر شدن زمینه‌ای متناسب با شرایط، آن لحظه از زندگی را برای یکدیگر به وجود آورند و اصطلاحاً موجب هم‌افزایی و «سینرژی» می‌شود.
    آری داوطلبان گرامی کنکور که در یک ماه قبل به قول خودتان یکسره و «بکوب»، «کوپ» کرده بودید روی کتاب و حتی خورد و خوراک را هم فراموش کرده بودید! چرا وقتی آزمون سراسری برگزار شد، انگار که از برزخ بیرون آمده باشید، به یکباره همه چیز را کنار گذاشته‌اید و در بی‌خیالی و بی‌انگیزگی تمام به سر می‌برید؟! به قول قدیمی‌ترها «نه به آن شوری شور و نه به این بی‌نمکی.» لطفاً سعی کنید که یادگیرنده مادام­العمر باشید و دانش‌افزایی و یادگیری بخشی از فرایند زندگی‌تان باشد؛ آن هم در چارچوب کتاب و کلاس و معلم.
    در یادگیری مادام­العمر، به جای تمرکز روی یادگیری یکنواخت، آن هم در یک برهه از زندگی، افراد سعی می‌کنند که در تمام طول زندگی از همه پتانسیل‌های موجود استفاده کرده و سطح دانایی و مهارت‌های خویش را ارتقا دهند. امروزه فناوری‌های نوین نظیر موبایل، اینترنت، کتب الکترونیک و …. همگی از ابزار مدرن یادگیری هستند و دانش‌اندوزی و دانش‌افزایی را تسهیل می‌بخشند.
    در کتابی آمده است: تنها جوامعی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که پیوسته در حال یادگیری باشند و قابلیت رقابت‌پذیری و سازگاری خود را افزایش دهند؛ به این ترتیب ما به قرنی پا گذاشته‌ایم که برخی آن را قرن «یادگیری» نامیده‌اند. توجه به این ویژگی‌ها موجب شده است تا ایده «یادگیری مادام العمر» بیش از گذشته مطرح شود و ابعاد تازه‌ای به خود گیرد. پیام نهفته در این ایده آن است که یادگیری انسان شامل رسمی و غیررسمی و اتفاقی، در سراسر دوران زندگی وی روی می‌دهد. این یادگیری‌ها محدود به محیط‌های رسمی نمی‌شوند؛ بلکه همه مکان‌ها از جمله مدرسه، دانشگاه، خانه، کتابخانه، موزه و پارک و خیابان و بیابان و امثال آنها مکان‌هایی برای یادگیری و دانش‌افزایی هستند.
    داوطلب گرامی کنکور! اکنون که آزمون سراسری را پشت سر گذاشته‌ای و فارغ‌البال از همه جا منتظر نتایج اولیه آن هستی، لازم نیست که با همان شور و هیجان دو ماه پیش کتاب بخوانی و تست بزنی؛ نه، احتیاجی نیست؛ اما خیلی هم بی‌خیال و فارغ‌البال نباش و سعی داشته باش که اتفاقات و پدیده‌های اطراف خود را با دقت و از منظر علمی از نظر بگذرانی. اگر چنین حسی در تو ایجاد و تقویت شود، آن گاه تو مبدل به یک یادگیرنده مادام العمر شده‌ای که «دل هر ذره را که بشکافی، آفتابیش در میان بینی».
    البته به خوانندگان گرامی و عزیز ستون «همشاگردی سلام!» این نکته را هم عرض کنیم که یادگیری همیشگی و مادام العمر چیز غریبی نیست و در آموزه‌های دینی و رویکردهای یادگیری و تعلیم و تربیت ما ریشه دیرین دارد و امروزه با رنگ و لعابی جدیدتر از سوی صاحبان تعلیم و تربیت غرب مطرح شده است؛ برای نمونه، وقتی ابوریحان بیرونی، آن دانشمند برجسته ایرانی و اسلامی، در حال احتضار و رخت از جهان بستن از همنشین خود پاسخ سؤالش را جویا می‌شود و او طفره رفته و مراعات حال استاد را می‌کند، ابوریحان بیرونی آن جمله ماندگار را بر زبان می‌آورد که : «این مساله را بدانم و بمیرم، بهتر است یا ندانم و بمیرم؟» این یعنی یادگیرندگی مادام‌العمر؛ این یعنی همان دانش‌افزایی در هر زمان و مکان؛ این یعنی کوتاهی نکردن در مصرف عمر.
    آری عزیزان، دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان عزیز! فصل تابستان فرصت مناسبی است تا در رفتارها و کردارها و برنامه‌ریزی‌های خود تجدید نظر کنیم و گاهی نگاهی نو به زندگی داشته باشیم و در این نگاه نو باید سعی کنیم که از عمر گرانمایه بهتر استفاده کنیم و از این فرصت طلایی که فقط یک بار در اختیار هر بنده و مخلوقی قرار می‌گیرد بهتر سود ببریم و در این راه به عنوان یک دانش‌پژوه باید سعی کنیم که یک یادگیرنده مادام‌العمر باشیم. گاهی وقت‌ها یک برگ گیاه با نگاه دوباره می‌تواند برای ما حرفی به ارمغان داشته باشد.گاهی یک جدول تاریخ گذشته می‌تواند هم اوقات ما را خوب پر کند و هم به دانش ما بیفزاید. باید به صدا و سیما به عنوان یک استاد و مربی و منبع دانش نگاه کنیم؛ آن گاه خواهید دید که اطراف ما همه منابع علم و معرفت هستند. مهم این است که ما به گونه‌ای دیگر به آنها نگاه کنیم. اگر بدین گونه پیش برود، شک نکنید که شما یک یادگیرنده مادام‌العمر خواهید شد.
    * علی سلیمانی

    هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش

    درباره : مشاوره , مقالات مشاوره ای , مشاوره تحصیلی ,
    بازدید : 202 تاریخ : سه شنبه 31 تير 1393 نویسنده : رضا اصغري | نظرات ()

    اردوی نوروزی

    اردوی نوروزی

    ارسال نظر برای این مطلب

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    تبلیغات

    استاد رضا اصغری

    وبلاگ کنکور 100

    اطلاعات کاربری
  • عضو شويد
  • نام کاربری :
    رمز عبور :

  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    آرشیو
  • 1396
  • 1395
  • 1394
  • 1393
  • 1392
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد آیفریم حرفه ای یا نمایش یک صفحه در صفحه دیگر

    دریافت کد افزایش بازدید

    Code Center